Al een aantal jaren hoor je over duurzaam ondernemen, maar wat heb je daar nu aan?

Duurzaam ondernemen is hot, nee sterker, is een must. Zo wordt er tegenwoordig in het algemeen over gedacht.  Maar wat moet je nu verstaan onder duurzaam ondernemen?

Dat je bedrijf niet direct ten onder gaat bij een tegenslag? Dat je bestaansrecht hebt? Gaat het over mensen, of over milieu? Is het niet doodordinair een hype, die wel weer overwaait?

 

Eigenlijk is duurzaam best een lastig begrip.

Duurzaam had en heeft een grote link met het milieu, onze leefomgeving. Groen denken. We komen er steeds vaker achter dat wij ons milieu behoorlijk zwaar belasten.Gronden vervuilen, bossen verdwijnen, de lucht vervuilt, energiebronnen raken uitgeput. Dat we daar over na moeten denken, dat we niet met ons allen blijven denken "Na ons komt de zondvloed" is voor velen wel duidelijk.

 Maar tegelijkertijd is de vraag: "Wat moet je hiermee als ondernemer?" 

 

Deels wordt duurzaamheid je gewoon opgelegd.

Logisch, de politiek kiest voor minder vervuiling en jij hebt gestemd, dus jij werkt hier vanzelf aan mee. Er zijn strengere milieueisen waar je aan moet voldoen. Of simpeler; je betaald hogere energielasten, om zo het milieu financieel te ondersteunen. Tsja, maar dat zijn de dingen die automatisch móeten. Maar als je je er daarnaast bewust van wordt dat duurzaam ondernemen voor klanten steeds belangrijker wordt (als het ze tenminste niet té zwaar in de portemonnee raakt) en je je daarmee kunt onderscheiden van je concurrenten, is dat misschien voor jou als ondernemer dan een stimulans om hier meer over na te denken?

Het begint heel simpel. Vraag je zelf eens af "wat doe ik nu eigenlijk al?"

Denk aan afval scheiden, gerecycled papier gebruiken, afkopen milieu bij vliegreizen, energiezuinige auto of zelfs gewoon fietsen, zuinige, duurzame verlichting of timers op verlichtingsapparatuur, kiezen voor de trein, zuinig met grondstoffen, cradle to cradle (recycling en afval gebruiken voor het produceren van nieuwe producten), zonnepanelen op het dak, leveranciers met een groen keurmerk ingeschakeld? Kijk gewoon eens heel goed rond en je zult zien, tenminste dat hoop ik, dat je vaak al meer doet dan je denkt. En mocht dat niet zo zijn, het kan een kleine moeite zijn of zelfs geld besparen. En je hebt direct een begin voor je marketingstrategie. Begin bijvoorbeeld op je website te vertellen wat jij al bijdraagt aan een beter milieu. De sympathie van je klant voor jouw bedrijf zal er door toenemen. 

En als je dan eenmaal begint, dan krijg je de smaak te pakken.

Het levert jou, je klant en de samenleving best veel op. Kom op, nu een verzoek zetten in je mail om zo weinig mogelijk te printen. Verstuur vanaf vandaag alleen nog maar online je facturen en offertes op. Ondertekenen? Ook dat kan toch? Bijvoorbeeld door de offerte te scannen en te mailen, of een geavanceerder programma in te schakelen. 

En als je hier steeds vaker over nadenkt, dan zie je ook dat het verband houdt met je overlevingskansen als bedrijf of als ZZP-er. Er verandert doorlopend zoveel. Voor je het weet word je ingehaald!

Denk maar eens groot, denk maar eens  ‘NS’.

De NS pronkt nu met duurzame mobiliteit. Lekker makkelijk. Maar wat als de elektrische, zelfsturende auto er echt gaat komen? Weegt de duurzaamheid van de trein dan nog wel op tegen de duurzaamheid van deze auto, die je ook nog eens voor de deur kunt parkeren?

Of denk kleiner.

Denk aan kleine bedrijfjes, die aan steeds hogere milieueisen moeten voldoen. Dure milieueisen, zo duur dat je je bedrijf niet meer kunt voortzetten. Door toekomstgericht en groen te denken had je dit misschien best aan kunnen zien komen, had je eerder wijzigingen tot stand gebracht of was je overgestapt naar een andere branche.

Duurzaam ondernemen is echter meer. Voor bedrijven zou het een onderdeel moeten zijn van maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het volgende stuk meer hier over.

Waar een klein bedrijf groot in kan zijn!

 

Ben benieuwd of en wat jij doet aan duurzaamheid.

 

 

0
0
0
s2smodern